مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد از فعالیت‌های تشکل‌های مردمی حمایت می‌کنند سلیمی: بدون حمایت تشکل‌های مردمی و مردم، فعالیت‌های مدیریت شهری به ثمر نمی‌رسد شهردار مشهد مقدس: نمایشگاه «به توان مردم» موجب هم‌افزایی تشکل‌هایی مردمی است تاکید شهردار مشهد بر لزوم برنامه‌ریزی جامع برای میزبانی شایسته از زائران در دهه آخر صفر آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه تخصصی جهیزیه و ملزومات ازدواج| نمایشگاه مشهد، میزبان نام‌های بزرگ لوازم خانگی و جهیزیه (۷ خرداد ۱۴۰۴) سهم مشهدالرضا (ع) از اعتبارات دولتی منطقی نیست فاز اول بوستان ۷۷ هکتاری کرامت مشهد به زودی افتتاح می‌شود میانگین زمان صدور پروانه مرحله اول ساختمانی به ۲۵ روز کاهش یافته است روز عرفه و عید قربان در عربستان اعلام شد رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: نقش بانوان در توسعه مدیریت شهری، نقشی مؤثر و مادرانه است ناصحی: اولویت اصلی مدیریت شهری مشهد در بهره‌وری، توسعه حمل‌ونقل عمومی است گلزار شهدای گمنام عرصه میدان شهدا، میزبان اختتامیه سومین جشنواره نورالمبین شهرداری مشهد ثبت یک روز آلوده دیگر در مشهد (۷ خرداد ۱۴۰۴) گلایه رانندگان از بی توجهی به ایمنی مسیرهای عبوری باغون آباد و پیامبراعظم(ص) ۸۷ مشهد | ایمن سازی یا مسدودسازی؛ مسئله این است کسب رتبه اول درآمدی و جذب اعتبارات عمرانی توسط معاونت خدمات شهری مشهد جایگاه اول خدمات شهری مشهد در توسعه زیرساخت، پاکیزگی و درآمدزایی کشور مشهد؛ شهر بدون دست‌فروش سرگردان، با رویکرد نوین مدیریت شهری خدمات شهری، ویترین برتری مشهد در مدیریت شهری کشور حمایت کنگره بین‌المللی امام‌رضا(ع) و علوم روز از دانشجویان نوقلم آلودگی هوا در ۵ منطقه کلانشهر مشهد (۶ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شهردار مشهد مقدس: خرید ۶۰ دستگاه واگن برای خط‌یک مترو مشهد تعیین‌تکلیف شد | مشهد به کارگاه عمرانی پروژه‌ها تبدیل شده است + فیلم

  • کد خبر: ۳۲۲۹۵۷
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
شهردار مشهد مقدس: خرید ۶۰ دستگاه واگن برای خط‌یک مترو مشهد تعیین‌تکلیف شد | مشهد به کارگاه عمرانی پروژه‌ها تبدیل شده است + فیلم
شهردار مشهد مقدس گفت: خط‌یک قطارشهری مشهد سال‌هاست که به بهره‌برداری رسیده و واگن‌های آن در آستانه فرسودگی است. این خط از ابتدا نیازمند ۱۲۰ واگن بوده است که ۶۰ واگن آن در‌حال‌حاضر سرویس‌دهی می‌کند، اما امروز خرید ۶۰ دستگاه واگن برای خط‌یک تعیین‌تکلیف شد.

محمدرضا قلندرشریف، امروز ۲۹ اسفند، در حاشیه نشست تأمین ۶۰ دستگاه واگن باقی‌مانده خط‌یک قطارشهری مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، اظهار کرد: یکی از ابرپروژه‌های شهرداری مشهد حوزه قطارشهری است که چندین پروژه هم‌زمان در حال انجام است و یکی از ابرپروژه‌های کشور نیز محسوب می‌شود؛ اما تقریباً با منابع داخلی شهرداری مشهد انجام می‌شود.

وی افزود: از چهار خط قطارشهری مشهد، دو خط ۱و۲ به بهره‌برداری رسیده است و یکی از پروژه‌های بزرگ مدیریت شهری، اتمام خط۲ است. از سال گذشته اقدامات بسیاری در خط ۲ انجام دادیم؛ از جمله اینکه ایستگاه الندشت را به بهره‌برداری رساندیم، پله‌فرار‌ها و موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل را نیز تکمیل کردیم و به‌زودی در فروردین‌ماه ایستگاه نهایی خط۲ یعنی ایستگاه شهرک سلامت، در انتهای بولوار شهید کاوه و تقاطع شهید کاوه به بولوار شهید فکوری به بهره‌برداری و ایستگاه‌های خط۲ به پایان می‌رسد و سیزدهمین ایستگاه خط۲ بهره‌برداری می‌شود.

خط۳ مترو مشهد، مهم‌ترین محدوده ریلی کشور است

شهردار مشهد در ادامه درباره خط۳ مترو مشهد گفت: یکی از موضوعات مهم خط۳ مترو، فاز یک آن است. خط۳ قطاری مشهد مهم‌ترین محدوده ریلی نه تنها مشهد، بلکه کشور است و برای اولین‌بار خط ریلی درون‌شهری، حرم مطهر به‌عنوان یک مکان زیارتی را سرویس‌دهی خواهد کرد. در هیچ کجای دنیا خط ریلی که مکان زیارتی و مقدسی را سرویس‌دهی کند، نداریم. ویژه‌تر این است که ایستگاه خط۳ در باب‌الجواد(ع) و در محدوده حریم رضوی است و زائران تردد راحتی از حرم مطهر رضوی به مترو و برعکس خواهند داشت که تست نهایی این ایستگاه ابتدای هفته جاری انجام شد.

قلندرشریف از افتتاح فاز یک خط۳ قطارشهری مشهد در دهه کرامت و میلاد فرخنده امام رضا(ع) با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: ان‌شاءالله در ایام فرخنده ولادت، فاز یک خط۳ زیر بار ترافیک زائران و مجاوران خواهد رفت و سرویس‌دهی انجام خواهد شد.

وی افزود: در خط۳ قطارشهری، حفاری نیز در حال انجام است. از شهرک ابوذر تا قاسم‌آباد حفاری شده و از قاسم‌آباد تا الهیه حفاری‌ها در حال انجام است که تا پایان این دوره حفاری خط۳ به پایان می‌رسد که حدود ۷ کیلومتر باقی‌مانده و هم‌اکنون دستگاه حفار در قاسم‌آباد به‌سمت الهیه مشغول به کار است.

شهردار مشهد درباره خط۴ قطارشهری مشهد اظهار کرد: خط۴ نیز پروژه ویژه‌ای است؛ چراکه دو محدوده محروم و حاشیه شهر و کم‌برخوردار را به هم وصل می‌کند. خط۴ از محدوده خواجه‌ربیع و مهرمادر آغاز شده و تا میدان شهدا ادامه دارد و میدان شهدا در جزیره‌ای که در کشور بی‌نظیر است، با خط ۲ و ۳ تقاطع دارد و به سمت حرم حرکت خواهد کرد. همچنین دو ایستگاه در آینده خواهیم داشت که به سمت شهرک شهید رجایی حرکت می‌کند که علاوه بر شهرک شهید رجایی در آینده شهرک شهید باهنر و مهر مادر که جزو مناطق کم‌برخوردار است، به خطوط مترو متصل می‌شود.

قلندرشریف ادامه داد: یکی از کار‌های ویژه، اتمام حفاری خط۴ است که اکنون تقریبا در خیابان آیت‌الله عبادی است؛ از محدوده راه‌آهن و بولوار شهید کامیاب عبور کرده و نزدیک میدان شهداست.

واگن‌های خط‌یک مترو مشهد در آستانه فرسودگی است

وی درباره تأمین ۶۰ دستگاه واگن خط‌یک گفت: خط‌یک قطارشهری مشهد سال‌هاست که بهره‌برداری می‌شود و واگن‌های آن در آستانه فرسودگی است. خط‌یک مترو مشهد از ابتدا نیازمند ۱۲۰ واگن بوده است که ۶۰ واگن آن در حال حاضر سرویس‌دهی می‌کند، اما امروز خرید ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک تعیین‌تکلیف شد. روند نهایی دوساله آن انجام شده است و امروز بازگشایی پاکت را داشتیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه واگن‌های فعلی دارند از رده خارج می‌شوند و از وزارت کشور و دولت هم قول دادند که ۶۰ دستگاه واگن قطارشهری خط‌یک را که واگن‌های ویژه‌ای است، تأمین کنند؛ بنابراین با ۶۰ دستگاهی که دولت تأمین کند و با ۶۰ دستگاهی که ما امروز تعیین‌تکلیف می‌کنیم، ۱۲۰ دستگاه واگن نیاز خط‌یک تأمین می‌شود.

قلندرشریف ادامه داد: اقدامات انجام‌شده نشان‌دهنده توجه ویژه به حوزه قطارشهری، موضوعات زیست‌محیطی و ریسک‌پذیری مدیریت شهری و شورای شهر است که ما در حوزه‌های مختلف علاوه بر اینکه توجه ویژه‌ای به حوزه محیط‌زیست داشتیم، ریسک‌پذیری خاصی را هم پذیرفتیم که بتوانیم امور را پیش ببریم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، خط۳ مترو مشهد به این مرحله نمی‌رسید و به این سرعت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.

مشهد به کارگاه عمرانی تبدیل شده است

وی افزود: امروز مشهد در دو لایه به کارگاه عمرانی تبدیل شده است؛ یکی سطح شهر که صد‌ها پروژه در حال انجام است و ما ۴۷ پروژه کلان را برای سال آخر دوره مدیریت شهری انتخاب کردیم که در دوره ششم به سرانجام برسانیم. ۴۷ پروژه را به‌این‌دلیل انتخاب کردیم که هم پروژه‌های بسیار عظیم و بزرگی هستند و هم اینکه ما در چهل‌وهفتمین سال عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. بزرگ‌ترین پروژه، قطارشهری است که در چند پروژه تعریف شده است.

شهردار مشهد در ادامه گفت: یک لایه دیگر هم کارگاهی در شهر مشهد داریم که مردم مشاهده نمی‌کنند؛ آن‌هم پروژه قطارشهری است که در زیر زمین در خطوط ۲، ۳ و ۴ در حال انجام است. ۴ هزار نفر نیروی متخصص و کارگر زبده و شریف در زیر زمین مشغول کار هستند که یک کارگاه ویژه و بی‌نظیر است و هزینه بسیار بالایی هم دارد؛ ولیکن نیاز شهر مشهد و نیاز کل مردم ایران است، چراکه به‌طورمیانگین هر ایرانی هر سه سال یک‌بار به مشهد مشرف می‌شود و ما سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر هستیم.

قلندرشریف درنهایت گفت: هزینه هر یک‌کیلومتر قطارشهری تقریبا ۵۰ میلیون دلار است و دلار هر نوسانی داشته باشد، این قیمت متفاوت است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->